سرمایه گذاران به SPAC ها سر می زنند ، جایی که ریسک ها کم است و سوابق ضعیف است

Category: خبر های امروز

شرکت های نوپا در بخش های پر سر و صدا مانند حشیش ، وسایل نقلیه الکتریکی ، قمار آنلاین و سفرهای فضایی با استفاده از ساختاری که بیش از اندازه پاداش بالقوه را به حامیان ارائه می دهد در حالی که برخی از محافظ های ارائه اولیه عمومی را پشت سر می گذارند ، در معرض دید عموم قرار می گیرند.

شرکتهای تملک خاص یا SPAC ، شرکتهای پوسته ای هستند که برای پیگیری معاملات تشکیل شده اند. پس از ادغام چنین شرکتی با یک شرکت هدف ، آن شرکت جایگاه SPAC را در بورس اوراق بهادار به دست می آورد و به او امکان می دهد سهام خود را به مردم بفروشد – از جمله به سرمایه گذاران مادر و پاپ که در طول بازگشت Covid-19 به بازار هجوم آورده اند. رالی بر اساس گفته های ارائه دهنده داده SPACInsider ، SPAC ها – که به آنها شرکت های چک سفید نیز گفته می شود – 71 معامله با شرکتهای هدف در سال جاری را اعلام کرده اند و 2020 را شلوغ ترین سال تاکنون برای این فرآیند قرار داده اند. حداقل در 15 مورد از این معاملات ، سال گذشته این اهداف هیچ درآمدی نداشته اند.

شرکتهای تازه واردی که از طریق SPAC به عموم مردم می آیند غالباً انتظارات رشد خود را مطرح می کنند – روشی که در روند سنتی IPO محدود شده است. این اختلاف ناشی از سپر مسئولیت است که کنگره 25 سال پیش به شرکت های عمومی داده اما در مورد شرکت هایی که IPO ارائه می دهند اعمال نشده است. نتیجه: استارتاپ هایی که از طریق SPAC به عموم مردم می آیند می توانند در مورد نتایج آینده پیش بینی های خوش رنگی داشته باشند که در صورت افشای این ارقام در یک IPO سنتی ، کمتر در معرض پرونده های قضایی قرار دارند.

جوزف گروندفست ، استاد حقوق دانشگاه استنفورد و پیش از این کمیسیون اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار گفت: “این یک آربیتراژ نظارتی کاملا قانونی است.”

انجام چنین پیش بینی هایی می تواند به استارت آپ ها کمک کند تا ارزیابی های کلانی کسب کنند. Fisker Inc. ، یک شرکت اتومبیل الکتریکی که در ماه اکتبر از طریق SPAC به سهام عمومی رسید ، تابستان امسال به سرمایه گذاران گفت که پیش بینی می کند 13.2 میلیارد دلار درآمد در سال 2025 داشته باشد. این شرکت هنوز هیچ درآمدی نداشته است. این سرمایه موجی از اشتیاق سرمایه گذاران را به سمت سرمایه بازار بیش از 4 میلیارد دلار سوق داده است.