رشد قیمت مصرف کننده چین کاهش می یابد، که نشان دهنده احتیاط در اقتصاد است

Category: خبر های امروز

سنگاپور- تورم در چین در ماه مارس برای دومین ماه متوالی کاهش یافت، علی‌رغم نشانه‌هایی از بهبودی در اقتصاد، یک سیگنال هشداردهنده در مورد قدرت بهبود این کشور در حالی که تقریباً سه سال کنترل سختگیرانه کووید-19 ظاهر شد.

اداره ملی آمار چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه مارس تنها 0.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که پایین‌ترین نرخ تورم سالانه از سپتامبر 2021 است.

قرائت ماه مارس ضعیف تر از نرخ سالانه 1.0 درصدی ثبت شده در فوریه و نرخ 0.9 درصدی مورد انتظار اقتصاددانان مورد نظرسنجی وال استریت ژورنال بود.

ارقام حاکی از آن است که لغو کنترل‌های کووید در چین فشارهای قیمتی گسترده‌ای را ایجاد نمی‌کند که باعث افزایش شدید تورم در ایالات متحده و سایر اقتصادهای بزرگ شد، زیرا رشد پس از گذشت بدترین دوره همه‌گیری افزایش یافت.

بخشی از دلیل آن ضعف در بازار کار است که تمایل دارد رشد قیمت ها را مهار کند. بیکاری در چین سرسختانه بالاست – به ویژه در میان جوانان – با کمی بیش از 18 درصد از افراد 16 تا 24 ساله در ماه فوریه بیکار هستند.

اما همچنین ممکن است نشان دهد که هزینه های داخلی هنوز به اندازه ای که انتظار می رفت احیا نشده است. در حالی که سیگنال‌های حاصل از نظرسنجی‌های تجاری، دریافت‌های گیشه سینما و داده‌های ترافیک و حمل‌ونقل عمومی نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سه ماهه اول سال با هجوم مصرف‌کنندگان به فروشگاه‌ها و رستوران‌ها بازگشته است، داده‌های دیگر حاکی از احتیاط مصرف‌کنندگان در مورد هزینه‌های خودرو و سایر موارد است. اقلام با بلیط بزرگ در حالی که همچنان به جای پس انداز کردن، پول نقد جمع می کنید.

به گفته تینگ لو، اقتصاددان ارشد چین در Nomura در هنگ کنگ، کاهش نرخ تورم “نشان می دهد که شتاب بهبود پس از کووید همچنان ضعیف است.”

داده های رسمی رشد سه ماهه اول چین قرار است هفته آینده منتشر شود. بر اساس نظرسنجی وال استریت ژورنال از 17 اقتصاددان، اقتصاددانان انتظار دارند که رشد اقتصادی حدود 4 درصد در مقایسه با سال گذشته داشته باشد. دولت برای کل سال حدود 5 درصد رشد را هدف گذاری کرده است.

اقتصاددانان می گویند که آزمون واقعی رشد در اواخر سال انجام می شود، زمانی که افزایش فوری هزینه ها از تصمیم ناگهانی پکن در دسامبر برای از بین بردن کنترل های کووید محو شود. در حال حاضر، دیگر موتورهای رشد چین در حال پاشیدن هستند. صادرات در حال فروکش است زیرا افزایش نرخ های بهره مصرف کنندگان و مشاغل غربی را تحت فشار قرار می دهد، در حالی که ساخت و ساز املاک و مستغلات پس از یک رونق طولانی مدت و تلاش سیاست گذاران برای مهار بدهی ها سقوط کرده است.

با این حال، برخلاف اقتصادهای غربی، تضعیف تورم به این معنی است که بانک خلق چین باید فضای بیشتری برای حمایت از بهبود اقتصادی با سیاست‌های پولی آسان داشته باشد.

Zhiwei Zhang، اقتصاددان در Pinpoint Asset Management گفت: «احتمال کاهش نرخ PBOC در حال افزایش است.

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که کاهش نرخ تورم ناشی از تورم ضعیف‌تر قیمت مواد غذایی است و قیمت سبزیجات نسبت به سال گذشته ۱۱.۱ درصد کاهش یافته است. تورم غیرغذایی نیز کاهش یافت.

در عین حال، قیمت‌هایی که تولیدکنندگان در دروازه کارخانه دریافت کردند، 2.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت که نشانه دیگری از ضعیف بودن فشارهای تورمی در چین است. این کاهش شدیدتر از کاهش 1.4 درصدی ثبت شده در فوریه بود.

به جیسون داگلاس در [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8