حاشیه سود شرکت ها در نهایت تثبیت می شود و باد جدید برای سهام ایجاد می کند

Category: خبر های امروز

سهم بیشتری از درآمد در شرکت‌های بزرگ آمریکایی در حال رسیدن به پایین ترین سطح است، که نشانه بالقوه دلگرم کننده ای برای بازار سهامی است که در هفته‌های اخیر در حالت خنثی گیر کرده است.

بیش از نیمی از فصل سود سه ماهه اول، حاشیه سود خالص شرکت‌های موجود در S&P 500 از 11.3 درصد در سه ماهه چهارم، بر اساس نتایج واقعی و برآوردهای شرکت‌هایی که هنوز گزارش نکرده‌اند، به 11.5 درصد رسیده است.

به گفته جان باترز، تحلیلگر ارشد درآمد در FactSet، این اولین افزایش پس از شش فصل کاهش متوالی است و نشان می دهد که حاشیه سود به طور بالقوه به پایین ترین حد خود رسیده است. حاشیه سود خالص در سه ماهه دوم سال 2021 قبل از شروع نزول به 13 درصد رسید.

البته هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا فشار هزینه ها در بلندمدت کاهش می یابد و سود شرکت ها دوباره شروع به افزایش می کند. شرکت‌ها در سراسر صنایع هنوز در حال مبارزه با قیمت‌های بالاتر برای نهاده‌های کلیدی مانند نیروی کار، مواد و انرژی، و همچنین افزایش هزینه‌های استقراض ناشی از افزایش شدید نرخ بهره فدرال رزرو هستند.

با این حال، بهبود حاشیه سود به سرمایه‌گذارانی که در تلاش برای ارزیابی مسیر اقتصاد در حالی که فدرال رزرو همچنان به افزایش نرخ‌های بهره ادامه می‌دهد، تسلی می‌دهد. S&P 500 در سال 2023 6.5 درصد رشد کرد اما اساساً در ماه گذشته ثابت است.

لیزا اریکسون، رئیس گروه بازارهای عمومی، گفت: “شما هنوز برخی از فشارهای هزینه ناشی از تورم و همچنین مقداری عدم اطمینان در مورد مدت زمانی که مصرف کنندگان می توانند به مخارج انعطاف پذیر خود ادامه دهند، دارید، بنابراین ما در حال حاضر به مشتریان توصیه می کنیم که نسبتاً تدافعی تر باشند.” در مدیریت ثروت بانک ایالات متحده

خانم اریکسون گفت که او توصیه می کند که سرمایه گذاران دارایی های با درآمد ثابت و همچنین سهام در صنایع مستغلات و زیرساخت ها را برای پرداخت سود سهام ثابت خود در یک محیط اقتصادی نامطمئن نگه دارند.

درآمد شرکت ها در طول تاریخ یکی از بزرگ ترین محرک های سود سهام بوده است و آخرین فصل سود عموماً بهتر از آن چیزی است که می ترسید. با توجه به نتایج نزدیک به 70 درصد از شرکت های موجود در S&P 500، پیش بینی می شود که سود 2.9 درصد کاهش یابد. این یک بهبود قابل توجه نسبت به درخواست تحلیلگران برای کاهش 6.7 درصدی در پایان سه ماهه است.

بسیاری از شرکت ها همچنان برای کاهش هزینه ها عجله دارند، با وجود کاهش تورم از سطوح اوج و افزایش دستمزدها در سه ماهه اول، تورم همچنان بالا است.

3M،

به عنوان مثال، هفته گذشته اعلام کرد که 6000 شغل دیگر را به اضافه 2500 موقعیت شغلی که در ژانویه اعلام کرده بود، کاهش می دهد تا عملیات شرکت خود را ساده کند، زنجیره تامین خود را ساده کند و لایه های مدیریتی را کاهش دهد. سازنده نوار اسکاچ و Post-it Notes از کاهش 25 درصدی درآمد خبر داد و در عین حال با تقاضای نرم برای محصولات خود مبارزه کرد. سهام 3M در سال جاری 14 درصد کاهش یافت.

به طور مشابه، تایسون فودز هفته گذشته اعلام کرد که 15 درصد از پست های رهبری ارشد و 10 درصد از نقش های شرکتی خود را حذف خواهد کرد. بزرگترین تامین کننده گوشت ایالات متحده از نظر فروش تحت فشار قرار گرفته است زیرا با هزینه های بالاتر در سراسر تجارت خود دست و پنجه نرم می کند. سهام آن در سال جاری 2.7 درصد کاهش یافته است.

فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ های بهره را با یک چهارم درصد افزایش به دامنه ای بین 5 تا 5.25 درصد رساند که بالاترین رقم در 16 سال گذشته است، در حالی که نشان می دهد می توان پس از آن نرخ بهره را افزایش داد. این تصمیم دهمین افزایش متوالی نرخ خود را با هدف مبارزه با تورم در حرکاتی که برای موج زدن در اقتصاد زمان می برد، نشان می دهد.

هزینه‌های مصرف‌کننده و فعالیت کارخانه‌ها کند شده‌اند، در حالی که استخدام ثابت و رشد دستمزد تهدیدی برای بالا نگه داشتن تورم است. استرس در بخش بانکی باعث نگرانی سرمایه گذاران در مورد احتمال سقوط اقتصاد به سمت رکود شده است.

رکود معمولاً خبر بدی هم برای بازار سهام و هم برای درآمد شرکت ها است. بر اساس تحقیقات دویچه بانک، S&P 500 در رکودهای اقتصادی به سال 1946 به طور متوسط ​​24 درصد کاهش یافته است..

در همین حال، طبق گفته DA Davidson، درآمد شرکت‌های S&P 500 طی 10 رکود گذشته که به سال 1957 بازمی‌گردد، به طور متوسط ​​30 درصد کاهش یافته است. بدون احتساب رکودهای بارزتر که همراه با ترکیدن حباب دات کام در سال 2001 و بحران مالی 09-2008، سود 19 درصد کاهش یافت.

این زمان ممکن است متفاوت باشد، اما ممکن است برای خارج کردن سهام از آرامش کافی کافی نباشد.

اقتصاددانان عموماً موافق هستند که انتظار دارند هر رکودی در سال جاری نسبتاً سریع و کم عمق باشد. در بخش سود، تحلیلگران انتظار دارند سود در سه ماهه جاری، قبل از شروع صعود در نیمه دوم، دوباره کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود برای سال تقویمی، سود 1.2 درصد افزایش یابد.

سهام همچنان از نظر تاریخی گران به نظر می رسد. طبق گزارش FactSet، S&P 500 در 12 ماه آینده حدود 18 برابر سود پیش بینی شده خود معامله می شود که بالاتر از میانگین 10 ساله 17.3 است.

تمایل سرمایه گذاران نزولی باقی می ماند که معمولاً یک شاخص متضاد برای بازار است. آخرین نظرسنجی انجمن آمریکایی سرمایه‌گذاران انفرادی نشان داد که 38.5 درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به جهت‌گیری بازار سهام، بالاتر از سطوح تاریخی هستند، اگرچه نسبت به ماه مارس بهبود یافته‌اند.

دیلان کرمر، مدیر سرمایه‌گذاری Certuity، یک دفتر چندخانواری که در آن شرکت می‌کند، می‌گوید: «من فکر می‌کنم در اواخر سال جا برای ناامیدی وجود دارد، اما احساسات نزولی و نقدینگی بالا در حاشیه دو عامل اصلی و بالاست برای سهام هستند. بیش از 4 میلیارد دلار دارایی را مدیریت می کند.

به Vicky Ge Huang در [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8