تغییر اقلیم و فقر چالشی برای بانک جهانی است

Category: خبر های امروز

بانک جهانی که بازنگری همه جانبه شیوه های وام دهی خود را آغاز می کند، با یک سوال سخت مواجه است: چگونه باید از منابع محدود خود برای تامین مالی پروژه های آب و هوایی استفاده کند و در عین حال همچنان به فقرای جهان کمک کند؟

کشورهای عضو ثروتمند این بانک تمایلی به افزودن بیشتر به خزانه آن ندارند. اما آنها همچنین خواستار آن هستند که پول بیشتری به برنامه هایی که با تغییرات آب و هوایی مبارزه می کنند، قرض دهد.

فهمیدن اینکه چگونه می توان با این وظیفه مقابله کرد – و همچنان برای کاهش فقر کار کرد – احتمالاً به دست آجی بانگا، یک تاجر آمریکایی هندی الاصل است که سابقه کمی در کار توسعه چندجانبه یا سیاست های آب و هوایی دارد، اما با تجربه کافی در اداره سازمان های بزرگ. مدیر اجرایی سابق مسترکارت، نامزد رئیس جمهور بایدن برای ریاست بعدی بانک جهانی است.

آقای بانگا، تنها نامزد این پست، جانشین دیوید مالپاس خواهد شد که اواخر امسال پس از سروصدای رسانه‌های اجتماعی به دلیل اظهاراتش در مورد تغییرات آب و هوا کناره‌گیری می‌کند.

وزرای دارایی و مدیران بانک مرکزی از سراسر جهان این هفته در واشنگتن برای نشست های بهاری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گرد هم می آیند. موضوعات شامل بازنگری اساسی بانک جهانی، حل و فصل بدهی های کشورهای در حال توسعه و کمک به اوکراین و همچنین رشد و تورم جهانی خواهد بود.

این گردهمایی پس از توری برگزار می شود که آقای بانگا در چهار قاره برای حمایت از نامزدی خود و برنامه هایی برای متزلزل کردن بانک رهبری کرد. او گفت که روند تغییر بانک جهانی طولانی خواهد بود و شامل اشتباه می شود.

«اگر چیزها را خراب نکنید، کارها را انجام نخواهید داد. برای درست کردن املت، باید یک تخم مرغ بشکنید. بنابراین باید این اتفاق بیفتد.»

بسیاری از فقیرترین کشورهای جهان برای انتقال به انرژی پاک‌تر کمک می‌خواهند و می‌خواهند کشورهای ثروتمندی که آنها را مسئول تغییرات اقلیمی می‌دانند، پول بیشتری خرج کنند.

تصویر: پرستون جسی/WSJ

کشورهای در حال توسعه به شدت تحت تاثیر این بیماری همه گیر و قیمت های بالاتر مواد غذایی و انرژی قرار گرفتند و با بدهی های بزرگ دست و پنجه نرم می کنند. این بیماری همه گیر باعث افزایش تعداد افرادی شد که برای اولین بار در حداقل چهار دهه در فقر شدید زندگی می کردند.

کن افوری آتا، وزیر دارایی غنا، که رئیس V20 است، گفت: «اولین آزمون رهبری رئیس‌جمهور بعدی بانک جهانی، توانایی او برای اقدام در قبال بدهی‌ها، مشاغل و تغییرات آب و هوایی، بدون قرار دادن آنها در برابر یکدیگر خواهد بود. گروهی از کشورهای در حال توسعه به ویژه در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر دیده می شوند.

ایالات متحده و سایر سهامداران عمده که این تغییر را به سمت تمرکز بر آب و هوا و سایر مسائل فرامرزی مانند همه گیری ها انجام می دهند، می گویند که این اهداف با توسعه سنتی در تضاد نیستند.

آقای بانگا گفت: “منطق من این است که جنبه آب و هوا از توسعه جدا نیست.”

بانک جهانی با بیش از 10000 کارمند در بیش از 130 مکان، سرمایه را از دولت های عضو خود دریافت می کند، اما منبع اصلی تامین مالی آن اوراق قرضه ای است که در بازارهای سرمایه ارائه می دهد و سودی که از وام های خود دریافت می کند.

کشورهای در حال توسعه که به ویژه در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند، مانند غنا، کشورهای ثروتمند را برای سرمایه گذاری بیشتر در انرژی پاک تحت فشار قرار می دهند.


عکس:

sedat suna/Shutterstock

جانت یلن، وزیر خزانه داری، همراه با سایر سهامداران، بر بانک فشار می آوردند تا ریسک بیشتری را تحمل کند. اما بانک باید از وضعیت سه‌گانه A خود در برابر شرکت‌های رتبه‌بندی اعتبار محافظت کند تا سرمایه‌های خود را با نرخ‌های پایین جمع‌آوری کند.

آقای بانگا گفت که او در حال بررسی گزینه های مختلف است، از جمله گنجاندن سرمایه ای که سهامداران عمده قول داده اند در مواقع اضطراری فراهم کنند، در فرمول های وام دهی بانک جهانی گنجانده شود.

وی همچنین بر لزوم بهره برداری از منابع مالی بخش خصوصی به ویژه از صندوق های بازنشستگی و مدیران دارایی برای تامین مالی انرژی پاک و سایر پروژه های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه تاکید کرده است. او گفت که بانک جهانی می تواند سرمایه گذاری خصوصی را با تضمین ضرر و زیان در مراحل اولیه پرخطر برخی از پروژه های انرژی تشویق کند.

او گفت: «تخمین‌هایی که توسط اقتصاددانان و دانشمندان انجام می‌شود در مورد تغییرات آب و هوایی به تریلیون‌ها و برای توسعه تریلیون‌ها بیشتر است.» «آنچه بانک‌های توسعه چندجانبه دارند ده‌ها میلیارد، شاید صدها میلیارد است. بنابراین شما باید بخش خصوصی را در مواردی که آنها معتقدند می توانند ادعا کنند جذب کنید.

بانک جهانی تخمین می‌زند که برای کشورهای در حال توسعه برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، درگیری‌ها و بیماری‌های همه‌گیر بین سال‌های 2023 تا 2030، سالانه 2.4 تریلیون دلار، از جمله بودجه دولتی و خصوصی، هزینه خواهد داشت. میا موتلی، نخست‌وزیر باربادوس از بانک جهانی و سایر کشورها خواسته است. بانک های توسعه چندجانبه یک تریلیون دلار برای تاب آوری آب و هوا سرمایه گذاری می کنند.

با در نظر گرفتن تغییرات گسترده‌تر، بانک جهانی با گام‌های اولیه برای افزایش وام‌دهی خود پیش می‌رود. انتظار می‌رود این هفته، کشورهای عضو طرحی را برای آزادسازی ظرفیت وام اضافی 5 میلیارد دلاری در سال با کاهش نسبت سهام به وام از 20 درصد به 19 درصد تصویب کنند.

انتظار می رود که بانک همچنان کمتر از زمان شیوع بیماری همه گیر، زمانی که بسیاری از کشورها به کمک بیشتری نیاز داشتند، وام بدهد. ظرفیت جدید وام دهی تنها به شعبه ای از بانک کمک می کند که به کشورهای با درآمد متوسط ​​و دارای اعتبار پایین وام می دهد.

مسعود احمد، رئیس مرکز توسعه جهانی، یک سازمان تحقیقات سیاست، گفت: «هنوز پیشنهادی در مورد نحوه برخورد با فقیرترین کشورها وجود ندارد.

آقای بانگا، که در هند بزرگ شد و بیشتر دوران اولیه زندگی خود را در آنجا گذراند، با شهرت ساختن مؤسسات بزرگ به بانک جهانی می آید. پس از چندین سال کار در سیتی گروپ، آقای بانگا به مسترکارت پیوست و در سال 2010 مدیرعامل آن شد.

افکار خود را به اشتراک بگذارید

بانک جهانی تا چه اندازه باید به کشورهای در حال توسعه کمک کند تا به سمت انرژی پاک تر حرکت کنند؟ به گفتگوی زیر بپیوندید.

تحت دهه رهبری آقای بانگا در شرکت پرداخت، ارزش بازار مسترکارت سیزده برابر شد، در حالی که تعداد کارمندان آن از بیش از 5000 به حدود 21000 کارمند افزایش یافت.

امضای دوران تصدی آقای بانگا در مسترکارت تلاش می کرد تا استفاده از پول نقد را در سراسر جهان کاهش دهد. این شرکت به دولت آفریقای جنوبی پیوست تا کمک های دولتی را به جای پول نقد، به عنوان مثال، بر روی کارت های Mastercard در دسترس قرار دهد. در نشست های بهاری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در سال 2015، آقای بانگا متعهد شد که تا سال 2020، 500 میلیون نفر را وارد سیستم مالی کند.

در طول نامزدی او، این تلاش‌ها به عنوان کمک به مشمولیت مالی برای افراد فقیر در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت. آقای بانگا گفت که هدف آنها گسترش بازار مسترکارت است.

«این بشردوستی نیست. چکی نیست که نوشته شده باشد. این یک مدل تجاری بود.»

به یوکا هایاشی در [email protected] و اندرو دورن در [email protected] بنویسید.

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8