کاشت مو به روش fit بهتر است یا fut ؟

Category: خبر های امروز

با پیشرفت علم و فناوری در زمینه های مختلف، کاشت مو نیز پیشرفت های زیادی کرده است و با استفاده از روش ها و تجهیزات پیشرفته ای انجام می شود؛ یکی از نگرانی های همیشگی افراد متقاضی کاشت مو انتخاب روش مناسب است. در جلسات مشاوره پزشک و بیمار با صحبت و مشورت با یکدیگر روش مناسب را انتخاب می کنند. آگاهی درباره روش های مختلف به بیمار کمک می کند که راحت تر تصمیم بگیرد. ما در این مقاله به بررسی تفاوت کاشت مو به روش fit و fut می پردازیم.

روش fut یا برداشت نواری، قدیمی ترین روش کاشت مو به شیوه نوین است. این روش با وجود قدیمی بودن هنوز هم نتایج بسیار خوبی به دنبال دارد و از نظر بسیاری از پزشکان به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته می شود. برای آشنایی با تفاوت های کاشت مو به روش fit و fut و مزایا و معایب هر کدام با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

 

تفاوت کاشت مو به روش fit و fut در نحوه برداشت

برای درک بهتر تفاوت کاشت مو به روش fit و fut لازم است با اساس کار این دو روش آشنا شویم. تفاوت اصلی کاشت مو به روش fut با روش fit و سایر روش های مبتنی بر fit، در نحوه برداشت گرافت های مو است.

در روش fut ابتدا نوار باریکی از ناحیه بانک مو در پشت سر برداشته می شود و دو طرف پوست به یکدیگر بخیه می شوند. سپس گرافت های مو از روی این نوار برداشته شده و در ناحیه کاشت قرار داده می شوند. معمولا (نه همیشه) این روش دربردارنده بیشترین تعداد تار مو برای کاشت است.

در روش fit برداشت گرافت ها از ناحیه اهدا به صورت مجزا با استفاده از یک میکروپانچ صورت می گیرد. محل برداشت در این روش نیز پشت و کناره های سر است. در واقع در این روش بدون ایجاد برش، گرافت ها استخراج و کاشته می شوند.

 

 

اثر اسکار در ناحیه اهدا

یکی از معایب اصلی کاشت مو به روش fut باقی ماندن جای اسکار در ناحیه اهدا است. جای اسکار منفرد به اندازه برشی که در پوست ایجاد شده، در این روش در پوست باقی می ماند. به ویژه اینکه معمولا آقایان موهای کوتاهی دارند و جای اسکار در سر مشاهده می شود. البته به مرور زمان جای بخیه کم رنگ تر می شود.  در صورتی که  در روش  fit برشی در پوست ایجاد نمی شود و خبری از جای اسکار نیست.

در شرایطی که پوست سر فرد شل باشد، با ایجاد برش در پوست سر، جای اسکار پهن و وسیع در سر باقی
می ماند. در چنین شرایطی از کاشت مو به روش fit استفاده می شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که در روش fit نیز تعداد بسیار زیادی اسکار کوچک ایجاد می شود که با بهبودی کامل اثرات آن بسیار کم و غیرقابل مشاهده می شود؛ اما این زخم روی واحدهای فولیکولی مجاور تاثیرگذار هستند و آن ها را از حالت طبیعی خارج می کنند. به همین دلیل در جلسات درمانی و ترمیمی بعدی استفاده از این واحدهای فولیکولی با محدودیت مواجه است.

با وجود اینکه روش های کاشت مو اغلب توأم با عوارض هستند؛ اما در صورتی که درمان در یک کلینیک معتبر و توسط پزشکانی مجرب انجام شود، بیمار شاهد عوارض بسیار کمتری خواهد بود؛ بنابراین لازم است که متقاضیان کاشت مو و سایر درمان های زیبایی قبل از اقدام به درمان، در انتخاب کلینیک درمانی و پزشک، دقت زیادی داشته باشند. کلینیک رویان سلامت یکی از معتبرترین کلینیک های زیبایی در شهر تهران است. در این مرکز درمانی انواع خدمات درمانی زیبایی با کیفیتی بسیار بالا انجام می شود.

 

بی حسی موضعی به جای بیهوشی

دیگر تفاوت کاشت مو به روش fit و fut این است که در روش fut از بیهوشی کامل استفاده می شود در صورتی که در روش fit از بی‌حسی موضعی استفاده می شود. اثرات بیهوشی عمومی معمولا مدت ها همراه فرد باقی
می ماند.

تفاوت در مدت زمان موردنیاز برای کاشت

در روش درمانی fit در یک جلسه تعداد کمی گرافت مو استخراج و کاشته می شود. به همین دلیل مدت زمان مورد نیاز برای کاشت مو و دستیابی به تراکم مد نظر در روش fit طولانی تر از fut است. با توجه به طولانی بودن فرآیند استخراج و کاشت گرافت ها در این روش، افرادی که دچار طاسی وسیع هستند نیاز به چند روز زمان دارد.

تفاوت در دوران نقاهت

دیگر تفاوت کاشت مو به روش fit و fut این است که دوران نقاهت کوتاه تر در روش fit است. با توجه به اینکه کاشت مو به روش fit نوعی روش کم تهاجمی است، برشی در پوست ایجاد نمی شود، این روش توأم با خونریزی و درد نیست و دوران نقاهت کوتاه تری دارد.

درصورتی که بیمار می خواهد بعد از کاشت مو سریعا به فعالیت های روزانه خود برگردد، روش fit نسبت به روش fut روش مناسب تری است.

تفاوت در کیفیت پیوند

دیگر نکته مهم در بررسی تفاوت کاشت مو به روش fit و fut، تفاوت در کیفیت پیوند است. با توجه به اینکه در روش fut معمولا نوار باریکی از پوست سر جدا می شود و سپس با استفاده از استریو میکروسکوپ، واحدهای فولیکولی همراه با بافت اطراف آن ها به صورت دست نخورده و با دقت جدا می شوند. به همین دلیل معمولا کیفیت گرافت های برداشت شده در این روش، بهتر است.

در روش fit فولیکول های مو مستقیما از ناحیه اهدا جدا می شوند. در این صورت ممکن است فولکیول ها حین ایجاد برش عرضی دچار آسیب شوند؛ زیرا تنها بخش بالایی فولیکول به طور مستقیم قابل مشاهده است. همچنین جهت گیری فولیکول ها زیر پوست نیز مشاهده نمی شود و تنها قابل تخمین است. به همین دلیل در این روش واحدهای فولیکولی در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

اگر برشی که جراح در پوست ایجاد می کند به اندازه کافی عمیق نباشد، ممکن است بخش پایینی یا مهم ترین بخش فولیکول ها خارج نشود. این موضوع سبب می شود که فولیکول ها در فاصله زمانی بین استخراج و پیوند از بین بروند. نقایص موجود سبب کاهش کیفیت گرافت ها در روش fit می شود. با توجه به کیفیت پایین گرافت ها، بعد از کاشت تعداد گرافت های کمتری به رشد خود ادامه می دهند و تراکم کمتری ایجاد می شود.

تبحر پزشک در کیفیت نهایی کاشت مو بسیار مهم است. در مرکز رویان سلامت به عنوان یکی از بهترین و تخصصی ترین مراکز درمان های زیبایی، تمام جراحی های زیبایی با استفاده از پزشکان باتجربه و تیم درمانی دوره دیده انجام می شود. این موضوع یکی از عوامل اصلی رضایت مراجعه کنندگان است.

 

تفاوت در برداشت از نواحی مختلف بانک مو

دیگر تفاوت کاشت مو به روش fit و fut استفاده از بانک مو است. معمولا واحدهای فولیکولی در بخش میانی ناحیه اهدا در برابر ریزش مقاوم هستند. در صورتی که لبه های خارجی بانک مو با پیشرفت ریزش مو در معرض خطر ریزش قرار می گیرند.

در روش fut نواری از بخش میانی بانک مو برداشت می شود. تمام فولیکول های روی این نوار که از بخش میانی و مقاوم بانک مو برداشته شده است، در برابر ریزش بسیار مقاوم هستند. در صورتی که در روش fit جراح باید از هر ۵ فولیکول در یک ناحیه خاص، تنها ۱ فولیکول را برداشت کند. به همین دلیل برای اینکه فولیکول کافی برای کاشت در اختیار داشته باشد، به ناچار سراغ لبه های خارجی بانک مو نیز می رود. در واقع در روش fit برداشت فولیکول ها از ناحیه وسیع تری در سر صورت می گیرد.

به همین دلیل برخی از این فولیکول ها، غیردائمی هستند و بعد از کاشت دچار ریزش می شوند. در صورتی که برداشت فولیکول ها از بخش میانی بانک مو انجام شود، تراکم موها در بخش خاصی از بانک مو کم می شود که ظاهر خوشایندی ندارد. با وجود پیشرفت های بسیار زیادی که در تکنیک ها و ابزارهای کاشت مو ایجاد شده است، هنوز هم محدودیت در برداشت از بخش میانی بانک مو وجود دارد.

کاشت مو به روش fit بهتر است یا fut؟

امروزه در تکنیک ها و روش های کاشت مو پیشرفت های زیادی ایجاد شده است. روش هایی که بر پایه fit است، با استفاده از ابزارهای بسیار پیشرفته ای انجام می شود. نتیجه تمام پیشرفت ها، موهایی با تراکم بالا، ظاهر طبیعی، عوارض بسیار کم و دوران بهبودی کوتاه است. در بخش های بالایی تفاوت کاشت مو به روش fit و fut بیان شد. کاشت مو به روش fit در افرادی که دارای شرایط زیر هستند، در مقایسه با fut روش بهتری است:

  • افرادی که به داشتن موهای کوتاه علاقه مند دارند. در چنین افرادی از روش futبرای کاشت مو استفاده نمی شود؛ زیرا جای اسکار مشخص است؛
  • افرادی که ورزش های فیزیکی سنگین و حرفه ای انجام می دهند. همچنین افرادی که در مدت کوتاهی بعد از کاشت باید فعالیت های روزانه خود را شروع کنند؛
  • افرادی که پوست سر آن ها از خاصیت کشسانی کافی برخوردار نیست؛ به همین دلیل استفاده از روش futدر آن ها امکان پذیر نیست؛
  • افرادی که پوست جمجمه نازکی دارند؛
  • افرادی که به دلایل مختلف امکان برداشت نواری در قسمت پشت سر وجود ندارد؛
  • افرادی که بانک موی مناسبی ندارند و امکان کاشت مو با تراکم بالا و برخورداری از ظاهر طبیعی با روش های قدیمی در آن ها امکان پذیر نیست.

معمولا پزشک بعد از انجام معاینات اولیه و بررسی شرایط بیمار، روش مناسب کاشت مو را برای بیمار انتخاب می کند. لزوما جدیدتر بودن یک روش به معنای بهتر بودن آن نیست. روش مناسب کاشت مو در افراد مختلف متفاوت است؛ زیرا ویژگی های فردی افراد با یکدیگر فرق می کند.

اگر شما متقاضی کاشت مو هستید، این امکان را دارید که از طریق تماس تلفنی، مراجعه حضوری یا پر کردن فرمی به صورت آنلاین از مشاوره رایگان پزشکان و کارشناسان حرفه ای کلینیک رویان سلامت استفاده کنید. در کلینیک مزبور جراحی های مربوط به زیبایی با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها در محیطی کاملا بهداشتی انجام می شود.

سوالات متداول

در این بخش به برخی سوالات متداول در رابطه با کاشت مو به روش fit و fut پاسخ داده می شود.

هزینه کاشت مو با روش fit بالاتر است یا fut؟

با توجه به اینکه روش fit روش جدیدتر و پیشرفته تری است و عوارض بسیار کمتری نسبت به روش fut دارد، هزینه بالاتری برای بیمار در بردارد.

کاشت مو به روش fue چقدر زمان می برد؟

مدت زمان مورد نیاز برای کاشت، بستگی به وضعیت بیمار دارد؛ اما به طور معمول انجام کاشت مو با روش fit بین ۶ الی ۹ ساعت زمان می برد. دیگر تفاوت کاشت مو به روش fit و fut تفاوت در زمان موردنیاز برای کاشت است. معمولا کاشت مو به روش fit نسبت به fut طولانی تر است.

با توجه به کیفیت بالاتر پیوند گرافت ها در روش fut، آیا بعد از کاشت مو به روش fut نیز موها دچار ریزش می شوند؟

به طور کلی یک ماه بعد از پیوند مو، موها شروع به ریزش می کنند؛ اما بعد از مدت کوتاهی متوقف می شود و موها وارد فاز رشد می شوند. حدود ۲ الی ۳ ماه بعد از کاشت، موها به رشد طبیعی خود برمی گردند. بعد از ۶ ماه ظاهری طبیعی پیدا می کنند و ۵/۱ سال بعد به طور کامل با پوست سر سازگار می شوند.

موها در روش fit طبیعی تر هستند یا روش fut؟

معمولا موها بعد از کاشت به روش fit و روش های مبتنی بر fit نسبت به روش fut ظاهر طبیعی تری دارند.

در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با روش های کاشت مو و تفاوت کاشت مو به روش fit و fut، کارشناسان کلینیک رویان سلامت در روزهای شنبه الی پنج شنبه، از ساعت ۸ الی ۲۰ آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. برای انجام درمان های زیبایی و افزایش اطلاعات خود در این زمینه با کلینیک مزبور همراه باشید.