چگونه می توان به سهامداران در مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت اظهار نظر کرد

Category: خبر های امروز

این ایده که شرکت ها باید هدفی فراتر از سود را دنبال کنند ، در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و در سال 2020 با اعتراضات همه گیر و عدالت اجتماعی قویتر شده است.

اما 50 سال پس از میلتون فریدمن ، اقتصاددان دانشگاه شیکاگو ، در مقاله ای اساسی استدلال کرد که تنها مسئولیت تجارت کسب درآمد برای سهامداران است ، هدف شرکت همچنان بحث برانگیز است. در واقع ، بسیاری از سرمایه گذاران ، دانشگاهیان و حتی مدیران می گویند که تلاش برای بازنگری سرمایه داری با الزام شرکت ها به هدایت می تواند اوضاع را بدتر کند ، نه بهتر ، زیرا این تلاش ها برای کمک به آنها است.

چرا هدف شرکت بحث برانگیز است؟

یک نگرانی این است که مسئولیت پذیری را کاهش می دهد. ارزش سهامدار به وضوح قابل اندازه گیری است ، بنابراین ارزیابی اینکه یک شرکت آن را تحویل می دهد آسان است. اما “هدف” مبهم است و برای افراد مختلف معنای مختلفی دارد. یک شرکت انرژی که کارخانه های زغال سنگ را تعطیل می کند و باعث اخراج گسترده می شود ، می تواند هدفمند تلقی شود زیرا در خدمت محیط زیست است. اما یکی از آنها که چنین گیاهانی را برای حفظ اشتغال باز نگه می دارد ، ممکن است از دریچه دیگری هدفمند تلقی شود.

اگر همه اقدامات می توانند با هدف سازگار باشند ، هیچ راهی برای پاسخ دادن به یک مدیر اجرایی وجود ندارد – همه چیز پیش می رود. شواهد نشان می دهد که کاهش پاسخگویی در برابر سرمایه گذاران ارزش درازمدت را کاهش می دهد ، و هیچ سود دیگری برای ذینفعان ، از جمله کارمندان ، مشتریان ، تأمین کنندگان و جامعه به طور کلی ، ندارد.