معرفی گل ختمی و روش نگهداری آن از گیاهان گلدار مناسب آپارتمان

Category: خبر های امروز

 

گل ختمی، گیاهی بلند قامت که متخصص زیبا سازی محل زندگی شماست! گل ختمی به عنوان گیاه دوساله رشد می کند به طوری که سال اول ساقه می گیرند، در سال دوم گل می دهند. همچنین برخی از گلهای ختمی (Alcea rosa) یکساله هستند که چرخه زندگی کامل در یک فصل دارد و برخی دیگر چند ساله کوتاه هستند.

در این مقاله در باره شرایط رشد و مراقبت عمومی، مراقبت گل ختمی، تکثیر گل ختمی، انواع گل ختمی، مضرات گل ختمی و اقدامات حیاتی صحبت کنیم.

این گلها معمولاً بین یک و نیم تا دو متر ارتفاع دارد. این گیاه گل های درخشان و جذابی به عرض 5 تا 10 سانتیمتر در طیف وسیعی از رنگ ها مانند صورتی، سفید، زرد، بنفش و قرمز تولید می کنند.

شما می توانید گلهای ختمی را به راحتی در گلدان های سرامیکی بزرگ یا در گلدان های چوبی پرورش دهید.

اگر مایل هستید که درکنار گل ختمی، با زیباترین و محبوب ترین گیاهان گلدار دیگر آشنا شوید بر روی لینک داده شده کلیک کنید.

 گل ختمی

شرایط رشد و مراقبت عمومی

اولین چیزی که باید درک کنید نحوه کاشت گل ختمی است. این گل ها به آفتاب کامل و خاک مرطوب، غنی و با زهکشی خوب نیاز دارند.

اشتباهی که بسیاری از پرورش دهندگان تازه کار گل ختمی مرتکب می شوند این است که این گل را در خاکی که خیلی خشک است، پرورش می دهند. اگر این گل را از بذر پرورش می دهید، بذرها را حدود یک هفته قبل از آخرین یخبندان در بیرون از خانه بکارید.

اگر در حال کاشت نهال هستید، حدود 2 تا 3 هفته پس از آخرین یخبندان صبر کنید. بذر گلهای ختمی فقط باید درست در زیر خاک کاشته شوند، به طور که عمقی بیشتر از 6 میلی متر نداشته باشند.

بوته های گلهای ختمی باید حدود 60 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند تا خوب رشد کنند. بعد از کاشت، این گیاه به حداقل مراقبت نیاز دارد. اما نکاتی وجود دارد که باید هنگام پرورش ختمی از آنها آگاه باشید. در ادامه به این نکات می پردازیم.

 

 گل ختمی

مراقبت گل ختمی

برخی از انواع گل ختمی دوساله هستند و ممکن است در سال اول گل ندهند، اما اگر این رژیم مراقبت اولیه را دنبال کنید، حداقل تا سال دوم شکوفه های زیبایی خواهید داشت.

در جدول زیر با شرایط مراقبت و نگهداری گل ختمی آشنا خواهیم شد:

مراقبت گل ختمی

نور

نور غیر مستقیم

خاک

خاک غنی با زهکشی

آبیاری

10 سانتی متر بالای خاک مرطوب نگهدارید

دما و مرطوب

دمای کمتر از 0 درجه فارنهایت

کود

دو تا چهار هته یکبار

 

1) نور :

بیشتر ختمی ها می توانند در سایه جزئی زنده بمانند، اما معمولا نور خورشید کامل را به سایه ترجیح می دهند. ولی ممکن است در مکان هایی که سایه کامل داشته باشد، برگ های گیاه بریزد.

اگر در یک منطقه گرم و خشک زندگی می کنید، یک مکان نیمه سایه می تواند از پژمرده شدن برگ های پایینی گل جلوگیری کند.

2) خاک :

اکثر گل های ختمی می توانند در هر نوع خاکی رشد کنند. خاک های غنی و با زهکشی خوب می توانند بهترین نتایج را برای گیاه به همراه داشته باشند.

اما اصلاح با مواد آلی اغلب تنها چیزی است که برای تقویت گیاهان شما در شرایط نابارور و با کیفیت ضعیف لازم است. این روند همچنین باعث گردش بهتر هوا و زهکشی می شود.

3) آبیاری :

نهال ها و ختمی های جوان شرایط مرطوب را ترجیح می دهند. هدف این است که 10 سانتیمتر بالای خاک را مرطوب نگه دارید.

با این حال، شرایط مرطوب، به ویژه در زمستان می تواند برای گیاه مشکل ساز باشد. برای کمک به جلوگیری از مشکلات ناشی از بیماری قارچی ، فقط و فقط ریشه گیاه را آبیاری کنید.

 آبیاری گیاه گلدار ختمی

4) دما و رطوبت :

برای نگهداری گل ختمی بهتر است هوای مرطوبی را برای گیاه فراهم کنید. آنها نسبتاً مقاوم به سرما هستند.

برخی از گونه ها می توانند در دمای کمتر از 0 درجه فارنهایت زنده بمانند، اما یخبندان های اولیه پاییز می توانند به شکوفه های دیررس آسیب بزنند.

5) کود :

اگر خاک شما غنی نیست، اصلاح با مواد آلی در بهار مفید است. کوددهی در خاک های حاصلخیز ضروری نیست، اما در خاک های فقیر، تغذیه گیاه هر دو تا چهار هفته یک بار در طول دوره گلدهی می تواند کمک کننده باشد.

کود ارگانیک گل یا امولسیون ماهی که دارای نیتروژن زیاد است به خوبی جواب می دهد.

تکثیر گل ختمی

گلهای ختمی، خود به خود تکثیر می شوند اگر قبل از هرس کردن ساقه ها صبر کنید تا زمانی که دانه ها رسیده شوند. بذرهای بالغ روی زمین می افتند و در شرایط مساعد در همان سال یا سال بعد جوانه می زنند و به شکل گل ختمی جدید رشد می کنند.

 گل ختمی

تکثیر گل ختمی از طریق بذر

اگر می‌خواهید تکثیر را بهتر کنترل کنید، می‌توانید دانه‌های قهوه‌ای بالغ را در اواخر تابستان برداشت کنید و سپس آن‌ها را به صورت انتخابی در اواخر پاییز یا اواخر تابستان همانطور که در بالا توضیح داده شد بکارید.

اگر قرار نیست بذرها فوراً کاشته شوند، مهم است که ابتدا آنها را خشک کنید و سپس در یک ظرف تاریک نگهداری کنید. این ظرف نباید هوابند باشد، در غیر این صورت ممکن است کپک ایجاد شود.

انواع گل ختمی

رایج ترین گونه گل ختمی که در باغ ها یافت می شود، آلسیا روزئا است که به گل ختمی معمولی معروف است.  برخی از انواع گل ختمی و ارقامی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

 

1) بریستالی (Alcea setosa):

این گونه زودتر از گل ختمی معمولی گل می دهد، این گونه معمولاً از آوریل تا ژوئن شکوفا می شود و شکوفه ها صورتی دارد.

گل ختمی بریستالی

Alcea rosea Chater’s Double (2:

گلهای این رقم رنگهای بسیار زیبا و رنگارنگی دارند و درست در طول تابستان شکوفا می شود.

گل ختمی آیبا روزا چتر دابل

Alcea rosea Blacknight (3: 

این رقم یک گیاه چند ساله است تا دوساله.

 گل ختمی سیاه

خواص گل ختمی برای بدن

از خواص گل ختمی بیشتر برای تسکین گلودرد و سرفه های خشک استفاده می شود. گیاه گل ختمی به خصوص برگ و ریشه آن حاوی پلی ساکاریدهایی است که خواص ضد سرفه، موسیلاژین و ضد باکتریایی دارند.

به همین دلیل، این گل هنگام مصرف خوراکی، به ویژه گلودرد، اثر تسکین دهنده ای بر روی غشاهای ملتهب دهان و گلو دارد. خواص ضد سرفه به کاهش سرفه خشک و جلوگیری از تحریک بیشتر کمک می کند.

اخیراً از خواص گل ختمی برای درمان برخی اختلالات گوارشی از جمله سوزش سر دل، سوء هاضمه، کولیت اولسراتیو، زخم معده و بیماری کرون استفاده شده است.

مضرات ختمی و اقدامات احتیاطی

گیاه ختمی یک گیاه بسیار بی خطر در نظر گرفته می شود و عملاً هیچ عارضه جانبی در مورد مضرات گل ختمی گزارش نشده است. با این حال، مضرات گل ختمی ممکن است به صورت کاهش قند خون در برخی افراد خود را نشان دهد.

بنابراین کسانی که قند خون پایینی دارند باید قبل از استفاده از این گل با یک پزشک یا متخصص گیاهان دارویی مشورت کنند. به دلیل پوشش این گل روی معده، ممکن است بر جذب سایر داروها تأثیر بگذارد.

هر کسی که دارو مصرف می کند باید ختمی را شش ساعت قبل یا شش ساعت بعد از مصرف سایر داروها مصرف کند.

گل ختمی

جمع‌بندی

گیاه گلدار ختمی یکی از زیباترین گل هایی است که مناسب نگهداری در آپارتمان ها یا محل کار شما عزیزان است.

گل ختمی معروف به گل دوساله است، این به این معناست که در سال اول ساقه رشد می‌کند و در سال بعد گل های آن شروع به شکوفایی می‌کنند.

در این مقاله درباره‌ی گل ختمی صحبت کردیم و گفتیم که شرایط رشد و مراقبت از این گل زیبا چگونه است، چه خواص ومضراتی دارد و انواع آن را نام بردیم.

اگر این مقاله برای شما عزیزان قابل استفاده بود، می‌توانید با به اشتراک گذاشتن آن با دیگر دوستانی که به نگهداری و پرورش این گیاه علاقه زیادی دارند، کمک کنید.