قیمت مواد غذایی یک تهدید تورمی جدید برای دولت ها و بانک های مرکزی است

Category: خبر های امروز

در 12 ماه منتهی به مارس، قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو در منطقه یورو 15.4 درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت انرژی 0.9 درصد کاهش یافت. قیمت مواد غذایی در ایالات متحده در 12 ماه منتهی به فوریه 10.2 درصد افزایش یافته است که بسیار جلوتر از انرژی با 5.2 درصد است.

بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند در ماه های آینده شاهد کاهش قیمت مواد غذایی باشیم. اما مشخص نیست که چرا آنها برای شروع آنقدر بالا رفتند. در بازارهای کالاهای جهانی که قیمت‌های دریافتی کشاورزان را تعیین می‌کنند، قیمت مواد غذایی از آوریل 2022 کاهش یافته است. در بیشتر کشورها، غذا بیشترین سهم را از بودجه خانوارها تشکیل می‌دهد.

تصویر: جیکوب رینولدز

معمولاً بین تغییرات قیمت‌هایی که کشاورزان دریافت می‌کنند و قیمت‌هایی که خانوارها می‌پردازند، تاخیر وجود دارد. هزینه های کالای خام تنها بخشی از قیمت نهایی است – مصرف کنندگان برای پردازش، بسته بندی، حمل و نقل و توزیع نیز هزینه می پردازند. با این حال، طول تاخیرهای فعلی و اندازه فاصله بین مزرعه و میز ناهارخوری، برخی از اقتصاددانان را وادار کرده است که نیروهای دیگری را در حال بازی ببینند: کسب‌وکارها در زنجیره تامین مواد غذایی ممکن است قیمت‌های خود را بیش از حد نیاز افزایش داده باشند. پوشش هزینه های بالاتر

کلاوس ویستسن، اقتصاددان در Pantheon Macroeconomics گفت: «تنها راه برای توضیح این موضوع در رابطه با آنچه در برخی از شاخص‌های قیمت کالاها برای مواد غذایی دیده‌ایم این است که حاشیه‌ها در حال گسترش است.

برخی از تعیین‌کنندگان نرخ در بانک مرکزی اروپا هم‌اکنون به پتانسیل تورمی افزایش حاشیه سود نگاه می‌کنند و فابیو پانتا، یکی از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، نسبت به “مارپیچ سود-قیمت” هشدار داد.

آقای پانتا در یک سخنرانی در ماه مارس گفت: «رفتار فرصت‌طلبانه شرکت‌ها همچنین می‌تواند کاهش تورم اصلی را به تأخیر بیاندازد».

حمله روسیه به اوکراین باعث جهش قیمت مواد غذایی اصلی تجارت جهانی شد. هر دو صادرکننده عمده غلات و مواد خام مورد نیاز برای تولید کود هستند.

در مارس 2022، شاخص قیمت مواد غذایی که توسط سازمان ملل متحد تهیه شده است، شامل غلات، روغن های گیاهی، شکر، گوشت و محصولات لبنی به بالاترین حد خود در بیش از نیم قرن رکورد رسیده است.

تا ژوئن نزدیک به آن سطح باقی ماند، سپس در ژوئیه به شدت کاهش یافت و از آن زمان تا کنون 18.7 درصد در ماه فوریه نسبت به اوج خود کاهش یافته است. در مقابل، قیمت مواد غذایی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا همچنان در حال افزایش است.

دولت های اروپایی نگران هستند.

نگرانی اصلی آنها پس از تهاجم روسیه محافظت از خانوارها در برابر هزینه های انرژی بود. بسیاری محدودیت‌های قیمتی پرهزینه وضع کردند، هم برای محدود کردن سختی‌ها در طول زمستان و هم حمایت رأی‌دهندگان از تحریم‌ها علیه روسیه و کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین.

غذا در ابتدا توجه کمتری را به خود جلب کرد، تا حدی به این دلیل که قیمت آن کمتر از انرژی افزایش یافت. این در ماه های اخیر تغییر کرده است. دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که پیش از این با اعتراضات علیه اصلاحات بازنشستگی خود مواجه شده بود، ماه گذشته توافقنامه ای را با خرده فروشان برجسته برای پایین نگه داشتن قیمت مواد غذایی امضا کرد.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، گفت: «ما کاملاً آگاه هستیم که امروز آنچه مردان و زنان فرانسوی را نگران می‌کند، خانواده‌ها را نگران می‌کند، چیزی که زندگی روزمره آنها را دشوار می‌کند، افزایش قیمت‌های روزانه و افزایش قیمت مواد غذایی است.

آقای لومر گفت که این توافق که به مدت سه ماه تا ژوئن ادامه خواهد داشت، شامل کاهش “چند صد میلیون یورو” در حاشیه سود تامین کنندگان مواد غذایی خواهد بود.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه حاشیه سود در تامین کنندگان مواد غذایی از زمان شروع همه گیری کووید-19 افزایش یافته است. به گفته اقتصاددانان بانک ING، حاشیه ها در بخش کشاورزی آلمان (که تولیدکنندگان مواد غذایی بسته بندی شده و خرده فروشان را در بر نمی گیرد) بین پایان سال 2019 تا پایان سال 2022 تقریباً به طور کامل به دلیل سود بیشتر به جای دستمزد بالاتر، 63 درصد افزایش یافت.

اقتصاددانان می نویسند: «افزایش حاشیه قیمت در بخش کشاورزی، بخش ساخت و ساز و در بخش تجارت، حمل و نقل و مهمان‌نوازی عمدتاً با افزایش سود قابل توضیح است و بنابراین به دلیل افزایش قیمت انرژی و کالا نیست». در ING در یادداشتی به مشتریان.

در اروپا، حاشیه سود در کل اقتصاد در حال افزایش است. آژانس آمار اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت که سهم مازاد عملیاتی که ناشی از سود بود در سه ماهه پایانی سال گذشته به 42 درصد افزایش یافت که بالاترین نسبت از سال 2007 بود. در مقابل، سهم کارگران اندکی کاهش یافت. در ایالات متحده، حاشیه سود نزدیک به رکورد در سه ماهه چهارم باقی ماند، اگرچه نسبت به سه ماهه سوم کاهش داشت.

قیمت بالای مواد غذایی نیز برای بانک های مرکزی مشکل ساز است. بیشتر آنها به دنبال تورم اصلی، که غذا و انرژی را در بر نمی گیرد، برای روندهای تورمی زیربنایی نگاه می کنند. اما آنها تشخیص می دهند که تورم اصلی، که شامل غذا و انرژی می شود، می تواند بر انتظارات عمومی تأثیر بگذارد. غذا یکی از کالاهایی است که اکثر خانواده ها هر روز آن را خریداری می کنند. این می تواند کارگران را به مذاکره در مورد دستمزدهای بالاتر سوق دهد که ممکن است به قیمت ها بازگردد.

هاو پیل، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس، در سخنرانی روز سه شنبه خود گفت، چه قیمت مواد غذایی به دلیل آب و هوا، جنگ یا حاشیه سود افزایش یافته باشد، بانک های مرکزی ممکن است مجبور باشند با نرخ های بالاتری نسبت به موارد دیگر واکنش نشان دهند. آقای پیل گفت: «انحراف مداوم تورم از هدف، حتی اگر ناشی از آنچه اساساً یک سری شوک‌های تورمی گذرا باشد، ممکن است باعث تغییراتی در رفتار شود که پویایی‌های تورمی طولانی‌مدت‌تری ایجاد کند.

به پل هانون در [email protected] بنویسید

حق نشر © 2022 Dow Jones & Company, Inc. کلیه حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8